INSTRUMEN PENILAIAN PUSAT SUMBER SEKOLAH | BTP/PSP - 01 No. Keluaran : 02 | |
Kategori | |
1. Negeri | |
2. PKG | |
2. Nama Sekolah | |
5. Kod Sekolah | |
3. Tandatangan Pengetua / Guru Besar | |
4. Cop Sekolah | |
MAKLUMAT TAMBAHAN SEKOLAH
Gred Sekolah | Jarak Sekolah ke Pekan / Bandar yang Terdekat | ||
Bilangan Guru | Jumlah Naskhah Buku PSS | ||
Bilangan Murid | Bilangan Murid yang Tidak Boleh Membaca | ||
Jumlah PCG (PSS) |
ARAHAN I
Pegawai dikehendaki memberi penilaian berdasarkan pemerhatian dan temubual semasa lawatan dilaksanakan dengan mengambilkira pelbagai wajaran di bawah kategori sekolah yang ditetapkan.
BAHAGIAN A - KEMUDAHAN FIZIKAL, PERALATAN DAN BAHAN (15%)
KRITERIA | MARKAH PENUH | MARKAH DIBERI | |||||||||
A1. | LOKASI PSS INDUK & BILIK MEDIA/BBM | ||||||||||
1.1 | Lokasi Perpustakaan strategik - berpusat - mudah diakses - selamat - tanpa gangguan | 2 | |||||||||
1.2 | Lokasi bilik Media strategik / bilik tayangan / APD - Mudah diakses guru - berpusat - selamat | 2 | |||||||||
1.3 | Lokasi BBM strategik - Mudah diakses guru - berpusat - selamat | 2 | |||||||||
1.4 | Tunjuk arah yang berkesan - ada - berkesan | 2 | |||||||||
JUMLAH | 8 | ||||||||||
A2. | SUSUN ATUR BILIK / RUANG | ||||||||||
Susun atur kemas & praktikal | |||||||||||
2.1 | Ruang Sirkulasi - ada - terurus | 2 | |||||||||
2.2 | Ruang rak terbuka - ada - terurus | 2 | |||||||||
2.3 | Ruang bacaan - ada - terurus | 2 | |||||||||
2.4 | Ruang rujukan - ada - terurus | 2 | |||||||||
2.5 | Ruang majalah/akhbar - ada - terurus | 2 | |||||||||
2.6 | Ruang Karel (Ruang belajar secara individu) | 2 | |||||||||
2.7 | Ruang pameran | 2 | |||||||||
2.8 | Ruang Rekreasi | 2 | |||||||||
2.9 | Ruang Karya besar | 2 | |||||||||
2.10 | Ruang Koleksi terkini | 2 | |||||||||
JUMLAH | 20 | ||||||||||
A3. | PERABOT DAN KELENGKAPAN | ||||||||||
Mempunyai perabot dan kelengkapan yang sesuai dan berfungsi | |||||||||||
3.1 | Meja & kerusi | 2 | |||||||||
3.2 | Kaunter sirkulasi | 2 | |||||||||
3.3 | Rak buku | 2 | |||||||||
3.4 | Papan kenyataan | 2 | |||||||||
3.5 | Rak majalah / surat khabar | 2 | |||||||||
3.6 | Kipas Angin / Penghawa dingin | 2 | |||||||||
3.7 | Lampu | 2 | |||||||||
JUMLAH | 14 | ||||||||||
A4. | RUANG / KEMUDAHAN TAMBAHAN | ||||||||||
Mempunyai pelbagai ruang / kemudahan tambahan yang berfungsi, sangat memuaskan & menyeluruh | |||||||||||
4.1 | Pondok llmu, Laluan Ilmu, Sudut Ilmu | 2 | |||||||||
4.2 | Sudut Bacaan Kelas | 2 | |||||||||
4.3 | Sudut Sejarah Sekolah/ Arkib Sekolah/Galeri sekolah | 2 | |||||||||
4.4 | Bilik-bilik khas (makmal bahasa, Matematik, Sains | 2 | |||||||||
4.5 | Bilik SAL/PPAK | 2 | |||||||||
4.6 | Taman sumber | 2 | |||||||||
JUMLAH | 12 | ||||||||||
A5. | BAHAN CETAK | ||||||||||
Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak yang menepati dari segi kuantiti untuk menampung penggunaan. | |||||||||||
Monograf | |||||||||||
5.1 | Buku (SM 1:20 ; SR 1:15) - (SM 1:5 ; SR 1:3) – 1 markah - (SM 1:10 ; SR 1:6) – 2 markah - (SM 1:15 ; SR 1:10) – 3 markah - (SM 1:20 ; SR 1:15) – 4 markah - (SM 1:20+ ; SR 1:15+ - 5 markah | 5 | |||||||||
5.2 | Ensiklopedia | 1 | |||||||||
5.3 | Kamus, | 1 | |||||||||
5.4 | Almanak | 1 | |||||||||
5.5 | Atlas | 1 | |||||||||
5.6 | Indeks / Abstrak | 1 | |||||||||
Terbitan berkala (serial) | |||||||||||
5.8 | Akhbar (SM 2 ; SR 2) - hakim perlu rujuk rekod perolehan - kurang drpd minimum diatas beri 1 markah | 2 | |||||||||
5.9 | Majalah (SM 5 ; SR 3) - kurang drpd minimum diatas beri 1 markah - hakim perlu rujuk rekod perolehan | 2 | |||||||||
5.10 | Jurnal (langganan/sumbangan) | 1 | |||||||||
5.11 | Direktori | 1 | |||||||||
5.12 | Buku Laporan | 1 | |||||||||
5.13 | Risalah | 1 | |||||||||
5.14 | Kartografi (peta) | 1 | |||||||||
5.15 | Carta | 1 | |||||||||
JUMLAH | 20 | ||||||||||
A6. | BAHAN BUKAN CETAK | ||||||||||
Mempunyai koleksi pelbagai bahan bukan cetak sesuai dengan peralatan yang ada | |||||||||||
6.1 | Koleksi Bahan Audio (Analog / Digital) | 1 | |||||||||
6.2 | Koleksi bahan video (Analog /Digital) | 1 | |||||||||
6.3 | Koleksi bahan 3 dimensi (Model, Glob, Diorama dll ) | 1 | |||||||||
6.4 | Lutsinar | 1 | |||||||||
6.5 | Permainan dalaman (contoh ;catur, dam, congkak, sahibba dll ) | 1 | |||||||||
6.6 | Lain-lain bahan P&P (kad bergambar, kit, dll) | 1 | |||||||||
Sumber Elektronik | |||||||||||
6.7 | Perisian Kursus - Courseware (CDRI) | 1 | |||||||||
6.8 | Laman Web sekolah | 1 | |||||||||
6.9 | Direktori Laman Web Pendidikan (URL Addres) | 1 | |||||||||
6.10 | Lain-lain bahan P&P (e-book, imajan, powerpoint) | 1 | |||||||||
JUMLAH | 10 | ||||||||||
A7. | PERALATAN ELEKTRONIK | ||||||||||
Mempunyai peralatan yang berfungsi | |||||||||||
7.1 | OHP / visualiser | 1 | |||||||||
7.2 | Komputer | 1 | |||||||||
7.3 | Peranti output (printer,scanner,plotter, dll) | 1 | |||||||||
7.4 | Projektor LCD | 1 | |||||||||
7.5 | TV | 1 | |||||||||
7.6 | Pemain VCR , VCD, DVD | 1 | |||||||||
7.7 | Radio | 1 | |||||||||
7.8 | Kamera pegun | 1 | |||||||||
7.9 | Kamera video | 1 | |||||||||
7.10 | Peralatan Penjilidan (mesin laminasi, comb binding machine, puncher, dll) | 1 | |||||||||
JUMLAH | 10 | ||||||||||
A8. | CIRI-CIRI KESELAMATAN | ||||||||||
Mempunyai alat pemadam api, pelan dan peti kecemasan serta peraturan dan arahan yang telah ditetapkan di tempat yang strategic. | |||||||||||
8.1 | Ada pemadam api yang berfungsi | 2 | |||||||||
8.2 | Ada pelan kecemasan dan dipamerkan (saiz minimum A3) | 2 | |||||||||
8.3 | Ada arahan semasa berlaku kecemasan dan dipamerkan | 2 | |||||||||
8.4 | Ada peti kecemasan yang lengkap (First Aid box) | 2 | |||||||||
8.5 | Langkah kawalan keselamatan (jeriji, CCTV, penggera, tanda KELUAR) | 2 | |||||||||
JUMLAH | 10 | ||||||||||
JUMLAH KESELURUHAN BAHAGIAN A | 104 | ||||||||||
PERATUS UNTUK BAHAGIAN A: (15% DARIPADA KESELURUHAN) | % | ||||||||||